GETUIGENISSEN
leerkrachten, leerlingen en ouders over NCZ

Portaalsite voor het vak niet-confessionele zedenleer

zedenleer
"We worden bij dit vak blootgesteld aan informatie die in het hedendaags leven zeer goed van pas komt. Vooral het leren discussiëren en in discussie gaan met de leerkracht vind ik zeer nuttig. Door NCZ zijn we ook meer bezig met de actualiteit. Het vak NCZ mag voor mij blijven zoals het is!" Warre - leerling NCZ

"Zedenleer is het vak bij uitstek waar je helemaal jezelf kan zijn en waar je aangemoedigd wordt om uit te komen voor 'je gedacht'. Niet de leerkracht, maar de leerlingen maken de les. We leren er door ervaringen en meningen over alledaagse dingen met elkaar te delen. Het vak stelt onze visie bij en leert ons dat het leven niet door een zwart/witte bril moet bekeken worden. We leren er de waarde van onszelf, anderen en de wereld. Om samen aan een mooiere toekomst te werken."

Alexandra - leerkracht NCZ
zedenleer
"Het leukste vond ik de lessen over discussiëren en filosoferen en het 'jezelf zijn' en 'dit komt niet buiten het lokaal'. Fantastisch gewoon! Vooral de leerkracht van de laatste twee jaren was voor mij echt een persoon waar ik bij terecht kon." Thalia - voormalig leerling NCZ

"Als mama van vier kids ben ik al meerdere malen aardig verrast over de thema's die aangehaald worden tijdens de lessen. Zo hadden de oudsten het laatst over de vluchtelingencrisis en de terreurdreiging. Fijn dat dat aan bod komt, want ik vind het belangrijk dat ze hun eigen mening kunnen vormen over zo'n dingen en dat ze eerlijke info krijgen, wat in de les NCZ dus gebeurt. Ook de jongste vindt de lessen NCZ bijzonder leuk en verrijkend. Het thema over respect en dat 'iedereen verschillend is, maar toch gelijk' werd gesmaakt! En als er een vriendenboek dient ingevuld te worden, staat er steevast bij 'mijn lievelingsvak': NCZ! :-)"

Sjoeke - ouder NCZ
zedenleer
"Zedenleer is een leuk vak en heeft veel goede onderwerpen om te bespreken. Spijtig dat we het maar twee uur hebben, het zijn twee uur vol plezier." Timothy - leerling NCZ

"In het vak NCZ zit veel meer dan alleen maar filosofie, levensbeschouwing en ethiek. Je leert er jezelf en de andere kennen. Ik verkies eerder het interlevensbeschouwelijke project, waarbij we als gast op bezoek gaan bij anderen. Waar de anderen iets vertegenwoordigen waarin ze geloven en de wereld zo beleven. Ik denk dat een neutrale leraar deze visie en dit gevoel nooit zal kunnen overbrengen op de leerlingen. Dat merk ik zelf wanneer ik over andere levensbeschouwingen les geef. Ik geniet van het lesgeven in dit vak en hoop dit nog jaren te mogen doen."

Tim - leerkracht NCZ
zedenleer
"Ik vond NCZ dit jaar heel leuk want ik hou ervan om na te denken over het leven en de dingen die we niet bewust doen of denken. Ik kijk ernaar uit om volgend jaar weer NCZ te volgen en hopelijk zijn er weer boeiende onderwerpen en testen over de actualiteit. Bedankt voor het leuke jaar!" Liam - leerling NCZ

"NCZ is een verrijkend vak waar heel wat verschillende thema's aan bod komen. Als toekomstige leerkracht NCZ ben ik enorm trots dat ik dit vak in de toekomst mag gaan geven. NCZ wil leerlingen betere burgers maken in de maatschappij via de waarden van het vrijzinnig humanisme. Het is belangrijk dat de leerlingen kritisch nadenken over heel wat thema's en zo een verrijking zijn voor de maatschappij. Zoals vaak wordt gezegd is NCZ geen vak waar je enkel films kijkt, dit is een cliché dat wordt gezegd door mensen die niet weten wat het vak inhoudt. Er komt heel wat voorbereiding bij kijken en er wordt steeds ingespeeld op de actualiteit."

Stephanie - toekomstig leerkracht NCZ
zedenleer
"Omdat ik zedenleer zo verijkend vond, is het mijn passie geworden en sta ik nu zelf voor de klas. Ook tijdens mijn lessen NCZ motiveer ik mijn leerlingen om zichzelf te zijn met veel respect voor anderen. Elke les opnieuw probeer ik mijn leerlingen wat meer te laten ontdekken van de wereld en maak ik hen duidelijk dat zijzelf de enige zijn die op zoek moeten naar hun persoonlijke zingeving en dit alles zorgt ervoor dat ook ik nog elke dag nieuwe dingen leer." Jannie - leerkracht NCZ

"Wij moeten kinderen niet kneden, wij laten hen zelf inzichten opdoen en leren hen doordachte keuzes te maken. Ik heb ervaren dat sommige kinderen al op jonge leeftijd met zingeving bezig zijn. Ze stellen veel in vraag en willen ook antwoorden. Wanneer die uitblijven gaan ze zelf op onderzoek. In de lessen NCZ oefenen we hen in de nodige vaardigheden en attitudes."

Ann Bogaerts - inspecteur-adviseur en ouder NCZ
zedenleer

"Mijn eerste idee was om godsdienst te volgen. Na een gesprek op Rock Werchter met een student leraar NCZ, veranderde ik van gedacht. Er bestond een vak om de waarden waar ik voor stond over te brengen zonder dat dat met godsdienst te maken had. De keuze was snel gemaakt."

Tim - leerkracht NCZ

"Mijn grootste inspiratiebron zijn mijn leerlingen, vaak gaan we aan de slag met wat zij me aanreiken. Het vrijzinnig humanisme, bij hun start bij ons op school hen vaak totaal onbekend, wordt hen gedurende hun loopbaan als leerling zedenleer bijgebracht. Het is enorm fijn om ze te zien uitgroeien tot jonge, kritische volwassenen. Maar meer dan activeren wat er reeds in henzelf aanwezig is is het eigenlijk niet. Toch vergt het elke dag veel energie en daar ligt volgens mij de grootste uitdaging als leerkracht NCZ: met volle overtuiging élke dag weer enthousiast aan de slag gaan met en voor je leerlingen."

Katrien - leerkracht NCZ

Deze getuigenissen zijn verzameld in de eerste helft van 2016. Met dank aan WLE vzw-digimores en alle inzenders. De foto's (© deMens.nu) zijn ter illustratie en bevatten niet de beeltenis van de getuigen.