portaal van het vak niet-confessionele zedenleer

Portaalsite voor het vak niet-confessionele zedenleer

in de kijker

maart 2018

armoede

Scholierendag 2018

De Week van de Verlichting wil de Verlichting en de principes van vrij wetenschappelijk onderzoek in de verf te zetten. In deze achtste editie worden heersende taboes in vraag gesteld. Waar rust vandaag nog een taboe op? Wie bepaalt er eigenlijk wat normaal is? Hoe kunnen we als maatschappij en als mens afstappen van het hokjesdenken?

Tijdens de Week van de Verlichting wordt ook een scholierendag georganiseerd voor jongeren van de derde graad secundair onderwijs.

Er is dit jaar opnieuw een goedgevuld en boeiend programma dat de scholieren prikkelt in het kritische denken. Zo is er een een theaterstuk, waarbij stereotypen op humoristische wijze omver worden geworpen. Daarnaast zijn er verschillende getuigenissen rond taboe-onderwerpen zoals psychische kwetsbaarheid, detentie, seksuele geaardheid, verlaten van een geloofsgemeenschap, ... Na deze getuigenissen is er ruimte voor de leerlingen om in dialoog te gaan met de sprekers.

Tijdens de middag kunnen de scholieren genieten van een gratis lunch in het VUB-restaurant.

Praktisch

  • Waar: VUB, Pleinlaan 2, 1050 Elsene
  • Wanneer: Donderdag 22 maart 2018, van 10 tot 16 uur.
  • Inschrijven: tel. 02 242 36 02 of mail brussel@demens.nu

Educatieve spelen in functie van de interlevensbeschouwelijke dialoog

Eind vorig jaar werd, met de financiële steun van deMens.nu en op voorstel van de RIBZ, twee spelen in productie gebracht om met leerlingen aan de slag te gaan rond interlevensbeschouwelijke dialoog: ‘Collage Kampung’ en ‘Overleven op Overtuigingseiland’ (met een bijzondere bijdrage van respectievelijk Jelke Van Bouwel en Gislinde Nollet).

educatief spel NCZ

Dit gloednieuw didactisch spelmateriaal, verpakt en aangeboden in één speldoos, werd bedacht in de vakdidactiek wijsbegeerte-moraalwetenschappen van de UGent en in de lerarenopleidingen van HoGent en Artesis-Plantijn.


De kunst van het debat

Jan De Maeyer, auteur van Dus, want, maar en tenzij - Over kritisch denken, argumenteren en debatteren in het onderwijs, heeft een passie voor de argumentatieleer. In een interview met deMens.nu legt hij uit wat een goed debat inhoudt en geeft hij bruikbare tips mee aan de deelnemers van de Debatwedstrijd van Hujo en Digimores.

nieuwsbrief

Ontvang elke maand de NCZ 'In de kijker' in je mailbox, met interessante en actuele lees-, kijk- en doetips over een thema van het vak niet-confessionele zedenleer.

wegwijs

Lees hier meer over de organisaties die het vak niet-confessionele zedenleer ondersteunen of klik op een logo om rechtstreeks naar de website te gaan.

PRIK

prik

digitaal magazine voor de eerste graad middelbaar onderwijs

faq

meer faq

lees de infobrochure NCZ (uitgave: oktober 2016)

terug naar boven